Ajankohtaista

Moottoriajoneuvojen ryhmäpoikkeusasetus uudistetaan. 

10.02.2022

Nykyistä, vuodesta 2010 voimassa ollutta asetusta uudistetaan parhaillaan. Päivitetty uusi ryhmä-poikkeusasetus tulisi voimaan 1.6.2023 nykyisen päättyessä.

EU Komissio on arvioissaan todennut, että nykyinen asetus on saavuttanut tavoitteet ainoastaan osittain;

  • Riippumattomat korjaamot eivät pysty kilpailemaan tehokkaasti merkkikorjaamojen kanssa
  • Teknisen tiedon, ajoneuvodatan ja varaosien saatavuus ei ole tasapuolista
  • Takuuehtoja ei noudateta
  • Kilpailua rajoitetaan lainvastaisesti

FIGIEFA on laatinut EU Komissiolle vastineen, jossa esitetään uudistettavan ryhmäpoikkeusasetuksen korjaustarpeet. Tärkeimmät korjattavat kohdat ovat:

  • Tasapuolisuusperiaatteen on toteuduttava, vain tällöin kilpailu toimii meidän kaikkien eduksi. Tämä koskee niin ajoneuvon tuottamaa dataa kuin ajoneuvon teknisen informaation saatavuutta.

Korjaustarpeen lisäksi seuraavat seikat vaativat asetukseen selkeämpiä määritelmiä ja toiminta-malleja:

  • Ajoneuvodata; on määriteltävä mitä dataa/parametrejä välitetään, huomioiden reaaliaikaisuuden tarve.
  • Teknisen informaation välitystavat.
  • Takuuehtojen selventäminen väärinkäytösten ehkäisemiseksi.
  • Joidenkin varaosien jakelu on estetty merkkiriippumattomissa jakelukanavissa.

Kaikki edellä esitetty vaatii toimivaa lainsäädäntöä, jonka toteutumista on valvottava. Valvonnassa jokaisella maalla on omat kansalliset viranomaiset. Meillä Suomessa se on Kilpailu- ja Kuluttajavirasto.

Huoltovarmuus, hyvin ajankohtainen teema!

Viimeaikaiset maailmantapahtumat, tuoreimpana Itämerellä tapahtuneet kaasuputken räjäytykset, herättävät ajatuksia ajoneuvokantamme huolto-varmuudesta.

Merkkiriippumaton ajoneuvohuoltosektori on tarjonnut kautta aikain erinomaisen hyvän varaosien saatavuuden kotimaisista varastoista. Tasapuolinen kilpailuympäristö takaisi tämän jatkossakin.