Nykyaikainen auto tuottaa sitä käytettäessä valtavan määrän dataa. Tästä tiedosta voidaan jalostaa autoilijoiden käyttöön yhä parempia ja monipuolisempia palveluita.
Ajoneuvovalmistajat yrittävät ottaa ”portinvartijan” roolia, jossa he kontrolloisivat tiedon saantia. Tämä heikentäisi kilpailua ja vaarantaisi datalähtöisten palvelujen kehittymisen. Autovalmistajilla ei ole ajatusta yhteisestä tietoformaatista eikä sisällöstä. Tällä het-kellä data on hyvin rajoitettua määrällisesti ja laadullisesti.
Tämä koskettaa meitä kaikkia!
EU alueella autojen valmistuksesta, osien valmistuksesta, autojen myynnistä, huollosta, korjauksesta, vuokraamisesta ja niiden ammattimaisena kuljettajana toimimisesta saa elantonsa yhteensä lähes 14 miljoona ihmistä. (Eurostat) EU alueen n. 450 miljoonasta asukkaasta yli puolella on ajokortti ja näin ollen meitä autokäyttäjiä on todella paljon!
Afcar; auton korjaamisen vapaus
Merkkiriippumattomien toimijoiden yhteenliittymä AFCAR on kehittänyt S-OTP (The Secure On-board Telematics Platform) toimintamallin.
- Siinä on vaatimuksena että:
- data on saatavilla
- saadaan on-line yhteys auton toimintoihin
- data on standardimuotoista
- datan käyttö on kontrolloitua
- kyberturvallisuus on huomioitu
Kaikille alan palveluntuottajille tulee tarjota tasapuo-linen mahdollisuus kehittää uusia innovatiivisia dataa hyödyntäviä palveluita. Tämä edellyttää kattavaa lainsäädäntöä sekä selkeitä normeja. Edellisen lopputuloksena alla kuvattu tapahtumaketju olisi arkipäivää.
Esimerkki: etädiagnostiikka & avunsaanti
Neiti X ajaessa illalla kotiin hänen autonsa kojetauluun syttyy ” pysäytä heti” valo. Hän on palveluntarjoaja A:n asiakas ja yksinkertaisesti auton kojetaulun ikonia koskettamalla hän avaa puhelun tiepalveluun. Teknikko analysoi ongelmaa, jonka tuloksena voisi olla kolme eri jatkumoa:
- häiriö korjataan välittömästi verkon yli on-line
- teknikko lähettää korjaajan paikalle
- teknikko tilaa hinausauton ja sijaisauton
- Neiti X matka jatkuu ja hän pääsee turvallisesti kotiin.