Datasäädös (data act) Tuleva Data Act luo perustan ja säännöt kuluttajien ja liikkeenharjoittajien väliselle tiedonvaihdolle. Oleellista on tuotteita käytettäessä muodostuvan datan käytettävyys ja että kuluttajan valitsemat ns. kolmannet osapuolet saavat datan käyttöönsä. Toimialamme kannalta on tärkeää, että lakiteksti tukee sekä merkkiriippumattoman ajoneuvohuollon että varaosamarkkinan toiminta-edellytyksiä.
Käyttöön saatavan datan tulee olla alkuperäislaatui-sta, eikä sitä mitä auton valmistaja on päättänyt jakaa. Datan käytön kustannusten tulee olla kohtuulliset kaikille osapuolille. Tällä hetkellä näyttää, että Data Act on varmaankin voimassa vuoden 2024 alku-puolella.
Moottoriajoneuvojen ryhmäpoikkeusasetus (mvber)
Vanhan asetuksen päättyessä toukokuussa, uusi päivitetty 5 vuoden mittainen asetus astui voimaan 1.6.2023. Tämä asetuksen aiemmat voimassaolojaksot ovat jo pitkään mahdollistaneet toimivan kilpailun toimialallamme. Tämän asetuksen jatkuminen ei ole ollut itsestään selvyys. Me sekä kaikki eurooppalaiset toimialamme järjestöt ovat yhdessä FIGIEFAn kanssa olleet suuresti vaikuttamassa tämän lainsäädännön kehitykseen ja jatkumiseen.
Tämä ansiosta meillä on käytössämme autojen huoltoon, korjaamiseen ja varaosiin liittyvä tieto. Uuteen päivitettyyn asetukseen on lisätty ajoneuvokantamme tekniseen muutokseen liittyviä asioita. Mm. varaosien aktivointikoodit, ajoakkujen ohjausjärjestelmät (BMS) sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS).
Koska meillä ei ole vielä mitään varmuutta tämän asetuksen jatkumisesta vuoden 2028 jälkeen, tulemme keräämään tietoa asetuksen eduista sekä tarjoamaan tätä tietoa EU:lle tämän lainsäädännön tarpeellisuuteen toteamiseen ja kehittämiseen myös tulevaisuudessa.
Euro 7 Uutta autoja sääntelevää normia valmistellaan tänä vuonna ja sen on määrä astua voimaan henkilö ja pakettiautojen osalta v.2025 ja raskaalle kalustolle v. 2027. Keskeisintä uutta on:
- tiukemmat pakokaasupäästörajat
- uutena jarrujen ja renkaiden partikkeli-päästörajat
- 200tkm/10v mittainen päästönormien täyt-tövaatimus
- ajoakkujen kestävyysvaatimus
- ajonaikainen päästöseuranta ja auton ”toiminnanohjausohjelmiston” suojaus mani-puloinnilta ja sen valvonta.
- yhteensopivien varaosien testausvaatimuksia
Paljon on siis tulossa uutta ja osaltamme FIGIEFA on tässäkin asiantuntijan roolissa yhdessä alan muiden toimijoiden kanssa. Kannaltamme varaosavalmistajilla on tässä iso rooli uutta sääntelyä laadittaessa.
Mallisuoja Kasvava määrä EU maita on vapauttanut ajoneuvojen ”näkyvien” varaosien kilpailun. Kyseessä on siis korinosat, lasit, valaisimet yms. Useassa maassa näiden osien myynti on säilynyt merkkiorganisaatioiden monopolina. Tähän on tulossa muutos ja yhtenäinen lainsäädäntö takaisivat näillekin osille vapaan kilpailun koko EU alueella.
Sermi = Access to Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information. Siis kyseessä on normisto ja toimintamalli autojen korjaus/huolto informaation käsittelyyn ja käytettävyyteen.
Tämä tulee muuttamaan toimintatapoja korjaamoissa. Käytännössä menettely sallii korjaamon ja sen työntekijöiden pääsyn autovalmistajan verkko-palveluun, jossa on myös turvallisuuteen kuten esim. varkauden estoon liittyvää tietoa, huolto- ja korjaus- ja varaosatietojen lisäksi. Yksittäisillä korjaamon henkilöillä tulee siis olemaan oma käyttäjätunnus, jolla hän pääsee kirjautumaan autovalmistajan palveluihin. Tämän toimintamallin käyttöönotto alkaa vielä tänä syksynä.
Paljon on isoja asioita pöydällä. Maailma vaan tuntuu monimutkaistuvan mutta omaksumalla uutta pysymme mukana kilpailussa. Merkkiriippumaton korjaamo- ja varaosasektori on merkittävässä roolissa, pitäen ajoneuvokantamme iästä ja koosta riippumatta toimintakuntoisena. Otetaan uusi oppi avoimesti vastaan ja opitaan uutta pitäen mielessä, että se takaa meille myös töitä tulevaisuudessa.